voor opdrachten in kunst en vormgeving
Portal is het winnende ontwerp geworden dat de Kunstroute Zwolle – een route van Station Zwolle naar de binnenstad (en weer terug) – vorm moet gaan geven. Het ontwerp is ontwikkeld door Ram Katzir in samenwerking met Hertog Nadler (het duo Chaja Hertog en Nir Nadler) en heeft als motto ‘De toekomst heeft een lang verleden’.
Eind november 2013 nodigde de gemeente Zwolle beeldend kunstenaars, architecten en andere belangstellenden uit om een masterplan in te dienen voor een permanente kunstroute met Zwolse accenten; een visitekaartje voor de stad. Publiek Gemaakt schreef HIER al eerder over. Uit de 140 inzendingen werden drie teams gekozen om hun ingediende plan uit te werken tot een schetsontwerp: naast de nu bekende winnaars waren dat Observatorium i.s.m. Milou van Ham en Moniek Driesse, en Wiseguys Urban Art Projects i.s.m. Fernando Sánchez Castillo.
Portal belooft de poorten tot een magische wereld te openen, waarin het alledaagse leven en een denkbeeldige wereld elkaar afwisselen. De kunstroute bestaat uit een site specific video-installatie in Station Zwolle en een serie kunstwerken richting binnenstad die aaneengeregen worden door een kronkelende blauwe lijn. De lijn ontspringt bij het station en baant zich met tussenposen een weg richting binnenstad.
In de stationstunnel worden de reizigers onderdeel van een video-installatie met filmbeelden die ter plekke zijn opgenomen, precies op de plek waar de installatie te zien zal zijn. De beelden zullen daarmee als een verlengstuk van de architectuur van de tunnel werken, als een panoramische spiegel die de reiziger een imaginaire tijdreis laat ondergaan. Afwisselende beelden, uiteenlopende situaties, alledaagse taferelen en (fictieve) personages vormen een tijdcollage van momentopnames uit de Zwolse geschiedenis, uit de huidige tijd en met science fiction-fragmenten, waardoor een surrealistisch tafereel ontstaat.
Het beoogde effect is dat de tunnel een trefpunt wordt van generaties en tijdperken. Het resultaat is een film zonder begin of einde, die steeds verandert. Een collage van geluidsfragmenten vormt de soundtrack van de film. De opnames voor de film wordt een groots evenement, waarbij de Zwolse bewoners worden uitgenodigd deel te nemen. Om de nieuwsgierigheid en betrokkenheid van de Zwollenaren aan te wakkeren zal een marketingcampagne worden opgezet. De kunstenaars willen een moderne mythe scheppen, een hedendaags raadselachtig sprookje.
Door het scheppen van een werk dat in het dagelijks leven geworteld is, willen we blootleggen hoe onze levens in verschillende periodes met elkaar verbonden zijn en hoe we gevormd worden door onze omgeving en ons individuele èn collectieve verleden. We zien het nieuwe Station Zwolle als een ontmoetingsplaats voor het heden en de toekomst en maken de tunnel als het ware tot een tijdmachine. (citaat uit het schetsontwerp)
Langs de blauwe lijn staan beelden – ‘spots’ – op strategische plaatsen. Ze nodigen de voorbijgangers uit om hun omgeving te beschouwen en zich bewust te worden van de tijd en plaats waarin we nu leven. ’s Nachts zal het pad verlicht worden en zal een pulserende golf van het station de stad inrollen en weer terug. De blauwe lijn wordt vervaardigd uit een circa 400 meter lang LED pad. De lijn zal eventueel ook worden geïntegreerd in het toekomstige stationsplein dat de komende jaren ontwikkeld zal worden.
In een glooiing van stoeptegels is een optische illusie te zien van een onderaardse tunnel uit een onbestemde periode. De blauwe lijn gaat door een mysterieuze poort de tunnel in en wordt door een bocht aan het zicht onttrokken. Er doen verhalen de ronde dat er ondergrondse tunnels bestaan die Zwolle omringen. Via dit gangenstelsel zouden de voornaamste gebouwen van de stad met elkaar verbonden zijn geweest.
Een bronzen relief op straatniveau brengt de hele omgeving in kaart middels een collage van uiteenlopende momenten in de tijd.
Uit een ronde stenen put van rode baksteen – geïnspireerd op de Sassenpoort – vervolgt de blauwe lijn zijn weg naar de stad. Ook hier is een optische illusie zichtbaar: binnenin de put zijn tegels van verschillende formaten aangebracht, die kleiner worden naarmate de put dieper wordt en afbuigt naar een mysterieuze lichtbron. ’s Nachts heeft de put een magisch aura, dat mensen uitnodigt zich om de put bijeen te scharen, net als in vroeger tijden.
Twee bronzen audioscopen met drie oortrompetten op verschillende hoogtes markeren het begin- en eindpunt van de blauwe lijn. Hier is de soundtrack te beluisteren die ook in de reizigerstunnel te horen was.
Sinds 2006 werken Ram Katzir en Hertog Nadler samen aan diverse projecten. Het is een samenwerking waarin de thema’s en werkwijzen van de kunstenaars elkaar aanvullen, bijvoorbeeld de focus die Ram Katzir legt op historische en sociale kaders, en de aandacht van Hertog Nadler voor imaginaire werelden, het verstrijken van de tijd en communicatie en interactie met het publiek. In hun samenwerkingen hebben de kunstenaars ondervonden dat de kortste weg van mens tot mens loopt via humor.
Hier meer informatie over Ram Katzir en Hertog Nadler
De planning is dat de gehele route in december 2015 wordt opgeleverd. We zijn benieuwd!
Wordt gevolgd…