voor opdrachten in kunst en vormgeving

The Cloud. Een werk voor het prestigieuze gebouw ‘The Edge’ van Deloitte

Geert Mul ontwerpt in opdracht van Deloitte een soort analoge datacloud: een installatie waarin allerlei beelden en fragmenten van beelden te zien zal zijn. Hij maakt deze mobile voor het indrukwekkende atrium van gebouw ‘The Edge’, de nieuwbouw van Deloitte aan de Amsterdamse Zuidas. Het ontwerp is van PLP/Architecture. Bij oplevering kreeg het gebouw het certificaat van meest duurzame kantoorgebouw ter wereld.  De installatie zelf speelt met de gedachte van digitale data op het internet (‘the cloud’) maar in haar materiële vorm ook met die van een zwerm (vogels, vissen). De mobile zal bewegen op de thermiek in het atrium.

Visualisatie: Geert Mul

Visualisatie: Geert Mul

In een duurzaam gebouw zou geen installatie moeten komen die niet te rijmen valt met de energieneutrale uitgangspunten van Deloitte. Dat was de overtuigende gedachte van Geert Mul. En dus moest het kunstwerk geen elektriciteit gebruiken. Wel maakte Mul gebruik van digitale informatie bij het verzamelen van de beelden.

Een zwerm beelden

The Cloud bestaat uit 35 driehoeken met daarop aan beide zijden lenticulairen. Hierdoor zie je als een paneel beweegt verschillende afbeeldingen. Elke zijde toont vijf verschillende beelden. In totaal toont de installatie dus 350 afbeeldingen. Ze zijn afkomstig uit Mul’s eigen beelddatabase. Voor The Cloud blaast hij ze op of gebruikt fragmenten. Qua kleurstelling koos Mul voor de kleuren van de regenboog. Het idee van een wolk, een zwerm vogels en de verwijzing naar de regenboog hebben te maken met het feit dat je je in het atrium eerder buiten dan binnen waant.

Het kunstwerk verwijst naar data in een bedrijf waarvan de core business bestaat uit dataverwerking. Deloitte opereert wereldwijd en werkt met ‘global data’. Die data bestaan onder andere uit afbeeldingen. Via databases halen we via een zoekopdracht – dus via taal – informatie uit de enorme hoeveelheden data waartoe we tegenwoordig beschikken. En dat interesseert Geert Mul.

‘Ik ben een kind van de sample cultuur van de jaren 80’ zegt hij. ‘Voor het eerst was het mogelijk om technisch te experimenteren met bestaande beelden. In eerste instantie waren dat eigen beelden, later gebruikte ik bestaande collecties en found footage.

Bij Deloitte had ik twee associaties: data (het is een dataverwerkend en data-analyserend bedrijf) en het gebouw zelf. Die dataverwerking is in mijn werk een steeds groter thema geworden. Door data te ordenen kun je er nieuwe betekenissen mee wekken. Want de context waarin beelden functioneren bepaalt de betekenis van een beeld.’

Zijn project Big Data is verbonden met de database en de grote hoeveelheden beelden waar we tegenwoordig (internet, media) mee te maken hebben.  ‘Het idee van de big data is dat je er doorheen kunt lezen. Dat je relaties kunt zoeken, patronen en correlaties. De computer zoekt die voor je met behulp van de database. Dat is een bijna allesomvattend medium, en het bepaalt onze veranderde omgang met informatie. Want in plaats van uit te gaan van een vraagstuk of probleem worden er eerst gegevens verzameld. Dan kijken we naar trends, patronen en maken we een data-analyse. In engineering bijvoorbeeld wordt op basis daarvan een risico analyse gemaakt. En in de journalistiek worden op basis van tendensen onderwerpen bepaald.’

Geert Mul, Cloud studie

De uitkomst van data-analyse is aan elkaar gerelateerde beeldfamilies (clusters). ‘Dat is een creatieve manier om tot betekenis te komen, het naast elkaar zetten van kleuren en vormen. Het lijkt op hoe wij kunst benaderen en op hoe kunst ons van betekenissen voorziet.

Voor Deloitte heb ik ook nog om een inhoudelijke reden gekozen voor een analoog werk. Onze veranderde omgang met informatie is onderdeel geworden van hoe wij naar de wereld kijken. Überhaupt van hoe wij kijken. Het werk laat zien dat je wel kunt denken in het idee van een database zonder dat daar een computer bij nodig is.’

Een bedrijfsgerichte benadering voor kunst

Deloitte heeft een meer traditionele kunstcollectie maar het bedrijf verschaft ook kunstopdrachten voor hun nieuwe panden. Kunstadviseur Pieter Scheen startte het project voor The Edge enkele jaren geleden. Het lijkt de aanzet van een nieuwe benadering van kunst bij Deloitte. Die moet meer gericht zijn op de aard van het bedrijf, die alles te maken heeft met dataverwerking, innovatie en kennis vergaren. De oplevering van The Cloud vindt dit voorjaar (2015) plaats.

Meer informatie over Geert Mul

Foto’s en video: Anne Reenders

 

 

 

 

 

 

Copyright © 2019 Publiek Gemaakt
Site: en