PUBLIEK GEMAAKT

volgt actuele kunstprojecten buiten de muren van kunstinstellingen

Land Art Live: Performance van Rory Pilgrim bij Polderland Garden of Love and Fire van Daniël Libeskind

Onder een prachtige heldere sterrenhemel trok een groep van circa 50 mensen zich op een warme zaterdagavond in oktober terug in een tent bij het landschapskunstwerk Polderland Garden of Love and Fire van Daniel Libeskind. In het kader van het programma Land Art Live van Schouwburg Almere vond hier de zogenaamde discoperformance van kunstenaar Rory Pilgrim plaats. Publiek Gemaakt was er bij!

Pilgrim013
Pilgrim014
Polderland Garden of Love and Fire

Het landschapskunstwerk ligt sinds 1997 in Pampushout bij Almere en is gemaakt door de van oorsprong Poolse architect Daniel Libeskind. Het omvat een stelsel van drie kanalen dat wordt doorsneden door een vierde betonnen strip die een sculptuur draagt. De vijfde lijn is een pad met bruggen over de kanalen.

Libeskind_foto Gert Schutte

Foto: Gert Schutte

libeskind-foto Vincent Wigbels

Foto: Vincent Wigbels

De Spaanse mysticus en dichter Juan de la Cruz (1542 – 1591) inspireerde Libeskind met zijn gedicht De levende vlam van de liefde voor zijn werk in Almere. De drie kanalen staan symbool voor de imaginaire verbinding van drie steden: Salamanca, de stad waar Juan de la Cruz studeerde, Berlijn, waar Libeskind op dat moment woonde en werkte en Almere, de locatie van het kunstwerk. De labyrintische aluminium sculptuur symboliseert de ontdekkingstocht tijdens het menselijk leven. Met Polderland Garden of Love and Fire wilde Libeskind een spirituele plek in de polder creëren als symbool voor het nieuwe leven: een meditatietuin om te reflecteren op de wisselwerking tussen landschap en bebouwde omgeving, natuur en cultuur en verleden en toekomst.

Land Art Live

Land Art Live is een kunstprogramma, ontwikkeld door Martine van Kampen en gehost door Schouwburg Almere waarin hedendaagse kunstenaars gevraagd worden door middel van een kunstproject te reflecteren en te reageren op de zes grote landschapskunstwerken in Flevoland. Daarbij staat een sociale invalshoek centraal: hoe worden deze kunstwerken beleefd en hoe worden ze gebruikt in het dagelijks leven? En op welke manier zouden ze nog meer kunnen worden gebruikt?

Waar de andere landschapskunstwerken uit de Collectie Flevoland o.a. worden gebruikt voor trouwfeestjes en picknicks is het gebruik van Polderland Garden of Love and Fire heel specifiek.  Naast landschapskunstwerk is het ook een cruiseplek. In het korte filmpje hiernaast licht Martine van Kampen het project van Rory Pilgrim toe.

video: Anne Reenders
Lancering Affection is the Best Protection

Met een feestelijke discoperformance bij de Polderland Garden of Love and Fire lanceerde Rory Pilgrim zijn project met de titel Affection is the Best Protection. Hij gaat in dit kunstproject op zoek naar de mogelijke verbinding tussen het kunstwerk en het gebruik ervan als cruiseplek. Hij wil het landschapskunstwerk het komende jaar gebruiken als plek voor bezinning. Een plek waar ideeën tot bloei worden gebracht en open over de relatie tussen ‘land’ en ‘liefde’ kan worden gesproken. In juni 2015 vindt het vervolg plaats.

Pilgrim012
Geert van der Wijk1

Foto: Geert van der Wijk

In samenwerking met een groep betrokkenen uit de LHBT-gemeenschap in Almere, muzikant o F F Love en DJ Love on The Beat stelde Pilgrim een avond samen waarin film, muziek en dans samenkomen in een rituele choreografie. Tijdens de avond was het niet altijd even duidelijk waar je als publiek naar keek. Na de introductie draaiden drie dansers, twee mannen en een vrouw, met een zaklamp in de hand om elkaar heen en bewogen zich door de duisternis achter elkaar aan tussen het labyrint van Libeskind door. Ze eindigden hun ‘dans’ in de tent alwaar het publiek kon plaatsnemen op een aantal banken.

Pilgrim011
Pilgrim7

Na een kort welkom door de kunstenaar sprak een inwoonster van Almere, Leny Hartong, over hun ontmoeting met de kunstenaar. Samen met een aantal andere betrokkenen van het Bureau Gelijke Behandeling en Roze Almere waren zij uitgenodigd door Rory Pilgrim bij het landschapskunstwerk. Onaangekondigd en daarom ook een beetje ongemakkelijk, belandden ze in een workshop waarin ze gevraagd werden om het begrip “liefde” in gebaren uit te drukken. Deze gebaren kwamen tijdens de performance van de drie dansers steeds weer terug.

Pilgrim8
Pilgrim9
Pilgrim6

video: Anne Reenders

Na de dansperformance werd de tent ingericht met een cirkel van zilveren hartjesvormige luchtballonnen waarin de Franse artiest o F F Love een optreden verzorgde. De muziek was minimaal en werd gevormd door een drumbeat, geluidseffecten en opgenomen muziek. Zijn stem werd zwaar vervormd en zijn gezicht was verborgen achter een net van bloemetjes. In dromerige, trage en voortdurend herhalende zinnen als “I want to be around you, It hurts to be around you” en “I will let you know, I will let you see, All the ways you hurt me, All the ways you took it from me” bezong hij de liefde op een bijna kinderlijke, naïeve manier. Boven hem werd een opeenvolging van YouTube films geprojecteerd waarin mensen via gebaren liefde uitdrukken.

Pilgrim4
Pilgrim2

Na zijn optreden kon er worden gedanst tot de bus weer richting station Duivendrecht vertrok.

Geert van der Wijk2

Foto: Geert van der Wijk
Geert van der Wijk3

Foto: Geert van der Wijk
Vertwijfeling

Het bijwonen van de avond in de discotent van Rory Pilgrim liet Publiek Gemaakt enigszins vertwijfeld achter. Want waar waren we nu precies getuige van geweest? Het was duidelijk dat deze avond een ode wilde brengen aan de liefde (in plaats van de anonieme, intieme seksuele ontmoetingen op een cruiseplek?). Maar wat was precies de toegevoegde waarde van het laten plaatsvinden van deze discoperformance op deze plek? De avond was namelijk niet erg geschikt voor het bezoeken of ervaren van het landschapskunstwerk want daarvoor was het gewoonweg te donker. En als decor was het vast ook niet bedoeld want bijna alles vond plaats in de tent. Net als bij de performance van Zhana Ivanova bij het Observatorium van Robert Morris was slechts een zeer select gezelschap getuige van de avond. Onder de aanwezigen bevond zich een handvol mensen uit Almere, en verder (voor zover Publiek Gemaakt dat kon vaststellen) alleen mensen uit de kunstwereld waaronder kunstenaars, kunsthistorici en curatoren. Het leek ook hier te gaan om een behoorlijk kostbare productie waarbij Publiek Gemaakt zich afvroeg voor wie dit nu precies was bedoeld? Kortom, het bijwonen van de avond riep veel vragen op. Misschien dat de intenties van de kunstenaar en Land Art Live in de volgende fase van het project in juni 2015 duidelijker worden.

Publiek Gemaakt houdt het in de gaten!

Over Rory Pilgrim (Bristol, 1988)

Het werk van Rory Pilgrim gaat over de vraag hoe persoonlijke, politieke en sociale belangen verder kunnen worden ontwikkeld in de hoop om meer begrip voor de ander te kweken. Hij maakt in zijn werk vaak gebruik van muziek en muzikale composities om daarmee collectieve ervaringen te verkennen. Rory Pilgrim studeerde aan de Chelsea College of Arts, London (2008) en De Ateliers, Amsterdam (2010). In 2012 orkestreerde hij de officiële openingsceremonie van het Stedelijk Museum. Klik hier voor meer informatie over de kunstenaar.

Klik hier voor meer informatie over Land Art Live.

Foto’s en video: Wout Hoogendijk, tenzij anders vermeld.