voor opdrachten in kunst en vormgeving

Drie kunstwerken voor het centrum van Sydney

In Sydney worden de komende jaren de infrastructuur en de openbare ruimte verbeterd. Er komt een nieuw light rail traject dat onder andere door George Street zal voeren, een van de centrale assen van het stadscentrum. Op de light rail na zal George Street verder verkeersvrij worden gemaakt en moet daarom opnieuw worden ingericht.

Ook kunstwerken dragen volgens het stadsbestuur bij aan de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. Daarom werd het City Centre Public Art Plan ontwikkeld, in samenwerking met curator Barbara Flynn uit Sydney. Een aparte commissie met leden van de stedelijke kunstcommissie en curator Flynn maakt de keuzes uit de inzendingen.

Publieke kunstwerken kunnen mede de stad helpen transformeren, zegt Flynn. Ze kunnen de ruimtelijke leesbaarheid ervan versterken, bijvoorbeeld in de vorm van grote, krachtige werken, maar ook kleine werken die een nieuw weefsel aan de stad kunnen toevoegen.

De eerste drie ontwerpen zijn gereed en zullen in 2017 worden geplaatst. Uit 700 reacties koos de commissie voor de Japanse architect en kunstenaar Junya Ishigami, de van oorsprong Egyptische kunstenaar Hany Armanious en de Britse Tracey Emin.

Visualisatie: Junya Ishigami

Ishigami bedacht een landmark: een elegante poort die het voetgangersgebied van George Street markeert. Het wordt een ijle, slingerende boog van gebogen staal. Zijn Cloud Arch zal een hoogte van meer dan 50 meter bereiken. Ishigami ziet het werk als een symbool voor Sydney, dat volgens hem ‘green, global en connected’ is. ‘The Cloud is that new symbol, comprehensible to all. The Cloud evokes comfort, openness and freedom. Through freedom, it is connected to cloud computing which, in turn, links to the quality of ‘Connected City’ so important to Sydney’.

Pavillion van Hany Armanious is een tot reusachtige proporties uitgegroeide doodordinaire melkkrat. Het paviljoen wordt 15 bij 15 meter, en 13,5 meter hoog. De gemeente noemt het ontwerp ‘iconisch en monumentaal’, kwaliteiten die de kunstenaar wist te bereiken met onconventionele middelen en ironie, aldus de gemeentewebsite. Daar wordt het werk geprezen omdat het zo Australisch is, want de melkkrat symboliseert ‘de gewone man’. De kunstenaar heeft het echter ook over ‘the authority and majestic beauty of a gothic cathedral or Greek temple’.

Visualisatie: Hany Armanious

Visualisatie: Hany Armanious

Visualisatie: Tracey Emin

Visualisatie: Tracey Emin

Visualisatie: Tracey Emin

The Distance of Your Heart, het ontwerp van Tracey Emin, bestaat uit 60 handgemaakte bronzen vogels die zich boven de hoofden van de wandelaars bevinden. Ze gaat de sculptuurtjes zelf uitvoeren. Emin benadrukt daarmee de menselijke maat, waardoor haar werk een tegenhanger is van de twee andere ontwerpen. De afstand van Australië tot de rest van de wereld is de gedachte achter dit werk. ‘As my artwork I would like to make a counter site in Sydney for the young, the old, the backpackers, the tourists and the businessmen and women; somewhere else they can have their image taken to send back to the loved ones that they miss, that conveys the feelings of distance and homesickness. ‘With your thoughts in my mind, the distance of your heart.’ I would have these words inscribed on a large bronze plinth in Macquarie Place. This I would see as the other place to be photographed to let the people you love know you are missing them. Instead of having something monumental and overpowering sculpturally on top of the plinth I would have just a lone small bird.’

 

Copyright © 2019 Publiek Gemaakt
Site: en