PUBLIEK GEMAAKT

volgt actuele kunstprojecten buiten de muren van kunstinstellingen

Rollende landschappen in een wijkcentrum in Overvecht

Dit voorjaar opende wijkcentrum de Jager in een nieuw gebouw in Utrecht Overvecht. De nieuwbouw, waarin ook twee scholen zijn gehuisvest, ligt in een groene omgeving vlakbij de spoorlijn tussen station Overvecht en Utrecht Centraal. Het parkachtige groen tussen de flats van Overvecht is ruim van opzet, en wordt gekenmerkt door kleine, succesvolle speeltuintjes die door de bewoners worden onderhouden. Ook hier. Er is een vijver, een sloot met een rij wilgen en een speeltuintje dat nu grenst aan de speeltuin van de scholen.

In de ontmoetingsruimte van het wijkcentrum maakte Sanja Medic in opdracht van gemeente Utrecht een werk dat de natuur naar binnen haalt. Op de voor haar bekende werkwijze gebruikte ze voor Chasing Horizons natuurfoto’s die ze verwerkte tot ruimtelijke vormen. Het definitieve werk ontstaat door deze ruimtelijke stellages of maquettes te fotograferen. Het tweedimensionale eindresultaat heeft daardoor een sterk ruimtelijke werking.

foto1

De voorstelling op een van de wanden in het wijkcentrum toont fragmenten van verschillende landschapstypen. In stroken zijn de afbeeldingen op cirkels aangebracht. Medic: “De natuur en de kleur groen in al haar nuances brengt onze interieurs tot leven. De aanwezigheid van natuur of de suggestie ervan, zoals een schilderij van een landschap of een behang met plantmotieven, is essentieel om een thuisgevoel te creëren. Die dynamiek tussen natuur en interieur en de (verschuivende) grens tussen binnen- en buitenwereld is seen terugkerend thema in mijn werk. Voorheen uitte zich dit voornamelijk in de betekenis van representaties van de natuur binnen onze huizen. Maar hier voelde ik de noodzaak om deze thematiek op een meer abstracte manier te benaderen.”

foto 2

Natuur als abstracte vorm

Het beeld is inderdaad formeler dan we van Medic gewend zijn. De lege, witte ruimte is minimaal ingedeeld door de glimmende pilaren en hier en daar gevuld door de strakke cirkels. De natuur is erin teruggebracht tot abstracte vormen. We zien fragmenten van landschappen uit Marokko, Bulgarije, Suriname, Turkije, Ghana en Nederland. Zoals we ze zelf op vakantie ook fotograferen en thuis aan de muur hangen, om af en toe bij weg te dromen. In het wijkcentrum krijgen ze een culturele lading door hun verwijzing naar de verschillende herkomst van de bezoekers van het wijkcentrum.

Zowel in architectonisch opzicht als verhalend is het werk van Medic verweven met de context waarin het wordt getoond. In Chasing Horizons zet de fysieke ruimte zich voort in het beeld, waarin zelfs de lichtval geraffineerd is afgestemd op de werkelijke ruimte.

foto3

foto4

Foto: Terence Teitsma
Het landschap rolt

Zoals zo vaak in haar werk word je ook hier de afbeelding ingezogen vanwege de sterke ruimtelijke werking ervan. Je kunt je voorstellen hoe de landschappen naar je toe komen rollen en lucht en aarde om elkaar heen buitelen. Of hoe je in zo’n cirkel zou kunnen plaatsnemen en je je helemaal zou kunnen laten omarmen door de lucht, de heide of het spectaculaire berglandschap met de waterval. In het werk van Medic is de wereld vaak uitgevouwen tot een tweedimensionaal beeld, maar hier wordt die toch weer heel ruimtelijk.  De illusie is opgeknipt en verworden tot een nieuwe illusie.

“In mijn werk zoek ik steeds naar nieuwe manieren om beweging in beeld te brengen. In Chasing Horizons suggereert de kanteling van de horizonlijn in alle ringen dat ze nog steeds draaien. De natuur komt naar de toeschouwer toe.”

foto5

De website van Sanja Medic

Foto’s (tenzij anders vermeld): Jan Theun van Rees