voor opdrachten in kunst en vormgeving

Kunst of reclame?

In het Londense South Kensington staat een honderd meter lange muur. Tegen een spierwitte achtergrond roepen de strakke zwarte letters in korte zinnen de passant toe: ‘IDEOLOGY IS OVER’, ‘I CAN’T EXPLAIN AND I WON’T EVEN TRY’ of ‘THIS WORK IS REALIZED WHEN IT IS DESTROYED’. De muur bevindt zich op de hoek van Queen’s Gate en Harrington Road en is een initiatief van curator Marina Kurikhina. Met The Wall wil Kurikhina hedendaagse kunst van internationaal gerenommeerde kunstenaars in de publieke ruimte tonen.

Elke zes maanden laat zij een kunstenaar een werk maken voor de muur. Het eerste werk, dat van de Mexicaanse kunstenaar Stefan Brüggemann, opende in mei 2014. Hij toont er een retrospectief van zijn Text Pieces (1997-2014). Want een groot deel van zijn oeuvre bestaat uit deze suggestieve teksten, oneliners en titels. Hij neemt er het maken van kunst zelf mee onder de loep. Zijn kritische maar ook humoristische benadering heeft betrekking op zijn eigen functioneren maar ook op dat van collega kunstenaars.

Met zijn deelname aan The Wall zijn Brüggemanns conceptuele werken voor het eerst in de openbare ruimte te zien. Buiten de kunstinstituties maar nog wel op de benodigde witte drager zijn ze te lezen in het enige lettertype dat hij gebruikt: 12 point arial black.



Bewoners van de historische wijk zijn echter niet van het kunstwerk gediend. De bewonersvereniging van South Kensington probeert de installatie te bestrijden door het werk te bestempelen als reclame in plaats van kunst. Gesprekken met de curator over het project leidden tot niets, waarna Kurikhina een petitie startte. Daarin geeft zij aan dat The Wall geen enkel commercieel doel dient.

Meer informatie over het project: www.thewallsouthkensington.com

Wie de petitie wil ondertekenen kan dat hier doen.

Alle foto’s: The Wall south Kensington, Thierry Bal

 

Copyright © 2018 Publiek Gemaakt
Site: en