PUBLIEK GEMAAKT

volgt actuele kunstprojecten buiten de muren van kunstinstellingen

De uitgroeiende beeldengalerij van P. Struycken

Eindelijk is het zover. De beeldengalerij die kunstenaar P. Struycken bedacht voor het centrum van Den Haag telt haar veertigste beeld. En dat is exact het aantal sokkels dat Struycken in een kruisvormig grid voor de binnenstad bedacht toen hij in 1990 met zijn beeldengalerij startte. Van de Kalvermarkt over de Grote Marktstraat  tot aan de Grote Markt en dwars daarop langs het Spui staan de sokkels op 25 meter afstand van elkaar. Met erop beelden van de top van de hedendaagse Nederlandse beeldhouwkunst.

DSCF0915_2
P1090361_2
Links: Space Duck Racer van Hans van Benthem, rechts The Observer van Berry Holslag

Struycken is bij het grote publiek waarschijnlijk niet bekend, toch kent iedereen zijn revolutionaire ontwerp voor de Nederlandse postzegel met daarop het portret van Beatrix opgebouwd uit een stippenraster. Een mathematische manier van ontwerpen met de computer als belangrijkste instrument is zijn signatuur. De opdracht aan Struycken destijds was om iets voor de Haagse binnenstad te verzinnen. De galerij is zijn creatie, die als concept op zich als een kunstwerk moet worden beschouwd.

Stoelendans op sokkels

De beeldencollectie blijft ook na het veertigste beeld aangroeien, want jaarlijks zullen er nieuwe beelden bij komen. Op den duur kunnen er daarom keuzes worden gemaakt: de sculpturen zijn namelijk op een huls bevestigd die om de sokkel wordt geschoven. En dus kun je een ‘stoelendans’ met de beelden uitvoeren, zegt de huidige conservator van de beeldengalerij André Kruysen. Hij nam enige tijd geleden het stokje van Struycken over, die tot dan toe zelf de kunstenaars koos en de opdrachten verstrekte. ‘Het moet een doorlopende expositie zijn die altijd actueel blijft’ zegt Kruysen. ‘Het project volgt de ontwikkelingen van de Nederlandse beeldhouwkunst. Ik zoek voortdurend nieuwe kunstenaars. Zo heb ik David Bade benaderd en meer recent Femmy Otten en Folkert de Jong.’

Nieuwe accenten

Als er meer beelden dan sokkels zijn kan er geschoven worden. Het accent kan bijvoorbeeld verlegd worden naar verschillende thema’s. ‘Bepaalde beelden zijn gedateerd, maar jaren later kunnen ze toch ineens een nieuwe lading krijgen. Bijvoorbeeld het beeld van Alfred Eikelenboom. Hij maakt utopische modellen en hoort bij de tachtiger jaren. Maar Joep van Lieshout maakt ook utopische modellen. Hetzelfde geldt voor de figuratieve kunst. Berry Holslag is een van de eerste deelnemers. Je herkent haar werk meteen. Maar er zijn meer werken waarmee je haar in een nieuwe context kunt plaatsen, want figuratieve beeldhouwkunst is nu erg hot. Denk maar aan Folkert de Jong en Femmy Otten.’ Omdat de collectie zo divers is zijn er nog veel meer combinaties denkbaar. ‘Er zitten modernistische tendensen in, conceptuele maar ook romantische. En een reeks met de ‘oude garde’ zou fraai zijn, zoals Sigurdur Gudmundsson, Emo Verkerk, Karel Visser, Karel Appel, Auke de Vries, Pearl Perlmuter, Alfred Eikelenboom en Jan Snoeck.’

Vriendinnen en binnenstadgoden

Tony van de Vorst maakte het veertigste beeld. Zij kreeg de opdracht om iets te doen met de multiculturele samenleving die Den Haag is. Haar Vriendinnen met hoofddoekje en i-pad gaan al slenterend op in hun digitale wereld. Ook Ingrid Mol maakte zeer recent haar sokkelbeeld. Zij kreeg de vraag om iets met kinderen te doen. Dus liet ze schoolkinderen een verhaal over de binnenstad bedenken en tekenen, waarop zij de personages – genaamd Binnenstadgoden – op basis van de kindertekeningen verbeeldde. Alle goden zijn op en over elkaar geklommen om een plekje op de sokkel te bemachtigen.

fb_IMG_4326
IMG_8317
Links: Vriendinnen van Tony van de Vorst, foto: Stroom Den Haag. Rechts: De Binnenstadgoden van Ingrid Mol

In het stadhuis maakte André Kruysen een tentoonstelling met de modellen die de kunstenaars altijd eerst moeten maken bij wijze van schetsontwerp. De kruisvormige opstelling verwijst naar de situatie buiten, de keuze uit het grote aantal ontwerpen is gebaseerd op de diversiteit binnen de collectie. ‘Dat is toch wel de kern van dit project, de verscheidenheid in de beeldhouwkunst die erin tot uiting komt.’

IMG_8306

De tentoonstelling Beelden van de binnenstad is nog t/m 3 oktober 2014 te zien.

Alle foto’s: André Kruysen tenzij anders vermeld