PUBLIEK GEMAAKT

volgt actuele kunstprojecten buiten de muren van kunstinstellingen

360° BRNDWR: Wineke Gartz

Sinds 2014 gloeit de brandweertoren van het voormalige brandweercomplex in het centrum van Maastricht op bijzondere wijze op. Als de avond valt wordt er vanuit de ruimte bovenin de toren, die door glaswanden is omgeven, videokunst getoond. Kunstenaars krijgen de opdracht om een vierzijdig videowerk te maken, waarbij er met acht beamers van binnen (een centraal punt) naar buiten wordt geprojecteerd. Dat is op zich al een uniek gegeven, omdat de meeste projecties ‘enkele’ projecties zijn op één wand. Daarnaast moet de videoinstallatie aansluiten bij het ruimtelijke en sculpturale karakter van de monumentale toren. En dan zijn er nog de praktische beperkingen zoals die van detaillering, wanneer je iets toont vanaf 25 meter hoogte.

Binnen het spectrum van videokunst in de openbare ruimte kent het project 360° BRNDWR zijn eigen dimensies. Zowel technisch als ruimtelijk. Publiek Gemaakt schreef er hier  eerder over naar aanleiding van de eerste editie of ‘episode’. Driessens en Verstappen maakten een werk dat geheel in de computer was geconstrueerd. Speciale software genereerde beelden die de suggestie wekten dat de toren in lichterlaaie stond. Vlammen lichtten achter het glas op, lieten het smelten en doofden langzaam weer uit.

Ook Persijn Broersen en Margit Lukács maakten een werk dat volledig digitaal was opgebouwd. Zij baseerden zich voor hun landschappelijke voorstelling op 19e eeuws behang waarop alle klimaatzones van de wereld zijn afgebeeld. Het panoramische effect daarvan werd de basis voor een werk waarin de toren een wereld op zich vormde, die met zijn sprookjesachtige landschappen een groot verlangen uitstraalde.

Voor episode 3 is het nu de beurt aan Wineke Gartz. Haar werk Ms. Candelabra’s Platform of Light is een rijke collage van beelden waarin licht het hoofdthema vormt, zowel natuurlijk licht als kunstlicht. Natuur en natuurlijke fenomenen, cultuur, steden, industrie: met de camera ging ze naar deze thema’s op zoek. De beelden plaatste ze naast en over elkaar tot een totaalcompositie van ritme, vorm en kleur.

360-wineke_2

360-wineke

Bart van den Boom is initiatiefnemer en curator van 360° BRNDWR. Zijn keuze voor Wineke Gartz was ingegeven door het analoge karakter van haar werk. In binnenruimtes werkt zij met verschillende analoge media zoals video, film (found footage) en projectie, waarmee ze installatie achtige collages maakt. Wat zou ze doen met deze ruimte en met de opdracht tot het maken van een digitaal beeld?

Van den Boom: “Fotografie, film en video zijn platte (2D) media. In deze opdracht worden kunstenaars uitgedaagd om ruimtelijk te denken en iets ruimtelijks te ontwerpen. Als videokunstenaars al ruimtelijk werken dan doen ze dat meestal binnen. Maar deze opdracht vergt een hele nieuwe mindset. Er is niets in de nabijheid van de 25 meter hoge toren. De afstand staat vast, maar als je eromheen loopt dan zijn er vaste routes. Per hoek is er een andere afstand tot de toren. Dat heeft gevolgen voor de detaillering. Kunstenaars moeten zich kortom op een hele andere manier verhouden tot hun publiek.”

“Het bouwwerk heeft een bepaalde rust in zich, iets bombastisch of schreeuwerigs past daar niet bij. De ramen lopen door tot in de hoeken en het dak wordt gedragen door het frame aan de buitenkant: dit videoprogramma zet dit architecturale monument in het licht.”

Voor Wineke Gartz was het haar eerste werk voor de openbare ruimte. Ze ging daarvoor op de haar bekende collageachtige manier te werk. Maar deze keer werkte ze met digitale beelden die ze in de computer over elkaar heen zette totdat die de gelaagdheid en sfeer kregen van haar analoge werk.

low-res-ms-candelabra-platform-of-light-2-photoshop
low-res-ms-candelabra-platform-of-light2-photoshop2
 Twee fotomontages, Wineke Gartz

De volgende kunstenaar die een werk maakt is Saskia Olde Wolbers. Ook zij staat bekend als een analoog werkende kunstenaar. Ze heeft naam gemaakt met films van zelfgemaakte bouwwerkjes of maquettes, ondergedompeld in verf en vervolgens in waterbassins. In beeld en tekst vertelt ze intrigerende verhalen waarin feiten en fictie verstrengeld raken. “Na de twee duo’s die een digitaal werk presenteerden wilde ik twee kunstenaars uitnodigen die analoog werk maken. Het is de bedoeling dat zij zich met hun nieuwe werk verhouden tot de toren en dat zij hun gebruikelijke technieken aanvullen met digitale componenten.” Van den Boom heeft ook al twee nieuwe kunstenaars in gedachten want hij wil voorlopig met het project doorgaan.

Het werk van Wineke Gartz is nog te zien t/m 30 juni 2017

Meer informatie